Stadsavonturen - Telefoon: 030-2467911 - Email: info@stadsavonturen.nl

Stadsavonturen: Puur cultuur en licht verteerbaar

Je kent het wel: bedrijfsfeestje, biertje, stukje worst en nog een biertje. Vergeet het maar! Als je uitgenodigd wordt voor een storytrail met Stadsavonturen kun je van alles verwachten, maar vooral het onverwachte. Het team van L.O.S. 071 werd overgeleverd aan de grillen van de mysterieuze Johannes en ging met hem op zoek naar de sagen, schurken, helden en heldinnen uit het Leidse verleden.

Een rijzige man met zwarte lange jas, bolhoed en leren aktetas stapt De Grote Beer binnen waar wij toch nog even een biertje drinken. “Johannes is de naam.” Of we hem willen volgen de nacht in. Onwennig worden jassen aangetrokken, mutsen opgezet en sjaals omgedaan. Ik ben er klaar voor. Denk ik.
Op de hoek van de Groenhazengracht en de Varkensmarkt houdt Johannes stil. Hij breekt de moderne wereld om ons heen af en bouwt een nieuw decor. Auto’s, straatstenen en het toilethokje worden uit ons blikveld gegumd, we horen de paarden en honden en ruiken de geur van stront en pis uit de grachten. Zo reizen we ruim 400 jaar terug in de tijd. Johannes leidt ons rechttoe, “rechtaan naar het hoogtepunt van het beleg, 1574.” Al snel ontmoeten we de hoofdpersonen van onze speurtocht. Don Frederico Valdez, een gemene commandant van de Spaanse troepen, maar smoorverliefd op zijn Magdalena, “een vrouw met een huid, zo zacht als de avondwind”.
“Ik wil ook zo’n man!” fluistert redacteur Yvonne verloren, onder de indruk van die prachtige poëzie.

Wat aten de voorouders van mensen met de achternaam Van Duivenbode? Waren er ook goede glippers? En wat staat er eigenlijk op de gevel van het stadhuis? Johannes geeft antwoord op vragen waarvan we niet eens wisten dat ze bij ons brandden. Onze gids doen mijn collega’s wis en waarachtig zwijgen. De rode kleur op hun wangen komt niet van de vrieskou.

Waarom is Piet een held? “Kom eens bij me, Piet.” Johannes trekt een van mijn collega’s uit de groep. Voor hij het weet transformeert hij tot Piet, de leider van de volksopstand. “Brood of de poort open!” brult Piet tegen het standbeeld van burgemeester Van der Werff. “Brood of de poort open!”, echoot het team van LOS!” “Als Piet er niet was geweest, had burgemeester Van der Werf nooit zijn arm aangeboden,” vertelt Johannes. “Verdomme,” moppert mijn collega. “Ík had op dat standbeeld moeten staan.”

Als geboren en getogen Leienaar ken ik de stad op mijn duimpje, maar Johannes laat me gek genoeg verdwalen. Maar het is natuurlijk pas mijn eerste bezoek aan Leiden uit 1574, de tijd dat er nog échte mannen waren, met vuisten als kanonskogels en spieren als scheepskabels.

Op weg naar de finale volgen we Johannes door een donker nauw steegje. “Wie was nu de aller-, allergrootste held?” wil hij bij de Gravensteengevangenis weten. Met zijn middeleeuwse applausmeter bepaalt hij wie een onderscheiding verdient. Yvonne springt een gat in de lucht als ze als winnaar aangewezen wordt. Met een unieke ervaring, een onderscheiding én een huwelijksaanzoek rijker neemt ze afscheid van Johannes. We kijken stil hoe de bijzondere bolhoed in het maanlicht verdwijnt.

Storytrail door Leiden
Stadsavonturen
Hooghiemstraplein 15
3514 AX Utrecht

030 - 2467 911

Het storytrail is het gehele jaar te boeken voor groepen vanaf vijftien personen en kan gecombineerd worden met een lunch, high tea of zelfs een rondvaart.

Notice: Array to string conversion in /home/stadsa1q/stadsavonturen.nl/lib/error/ErrorHandler.class.php on line 179