Stadsavonturen - Telefoon: 030-2467911 - Email: info@stadsavonturen.nl

Stadsverhalen:
Op stap door Leiden met verhalenverteller Bart Schouten.

bedrijfsfeest Utrecht Leiden

Oegstgeester Courant.
Woensdag 6 juli 2005.
Door Antoon Koch.

Zal een Oegstgeestenaar de stad Leiden ooit goed kennen? Als het aan verhalenverteller Bart Schouten ligt kan die vraag met ‘Ja’ worden beantwoord. Hij is een Utrechtenaar met affiniteit voor de Sleutelstad en in het bijzonder het historische verleden. Zondag jl. speelde hij vertellend het geheim van Leidens Ontzet en ging door de oude poort van wat ooit de Doelenkazerne was terug in de tijd naar het jaar 1574. Dit niet nadat hij zijn gezelschap eerst afscheid had laten nemen van fietsen, auto’s mobiele telefoons en bestrating. 1574: Leiden een stad met zandwegen, hondenkarren en al wat het straatbeeld toen opleverde.

Schouten had zich goed ingeleefd in de toestand tijdens het beleg van de Spanjaarden rond de stad en naarmate de wandeling langs vele historische plaatsen vorderde werden de helden geboren.
Zoals die van Burgemeester van de Werff, Van Hout en Boisot. Zij boden tegenspel aan krijgsheer Valdez die het beleg van Leiden zonder aan te vallen wilde uitvoeren ‘totdat de Leidenaren zo’n honger zouden krijgen totdat ze zelf de poorten opengooiden’.
De wijze waarop Bart Schouten tijdens zijn heldenverhaal het publiek bij het gebeuren betrok waardoor ze medespelers werden in het geheel, is bijzonder. Tijdens een meer dan anderhalf uur durende sessie komt zelfs een Leids wonder aan bod.

Maar waarom zouden wij meer vertellen dan dat het voor ons een belevenis was en daarmee aan anderen het avontuur onthouden in een eeuwenoude stad waar een reis terug in de tijd wordt gemaakt? Iedereen kan een stadsavontuur als ‘Leidse Helden’ met Schouten beleven. Als onderdeel van een bedrijfsfeest, groepsgebeuren of familiefeest: Leiden leren kennen, Leiden herontdekken, Leiden beleven zoals nooit eerder tevoren… Kijkt u eens op de website van www.stadsavonturen.nl

Notice: Array to string conversion in /home/stadsa1q/stadsavonturen.nl/lib/error/ErrorHandler.class.php on line 179